Slovesné třídy
Dnes si rozšíříme znalosti o tranzitivních neboli přechodných slovesech. Vrátíme se k problému, na který jsme narazili při skloňování podstatných jmen ve druhé lekci; totiž že některá slovesa mohou někdy mít předmět v jiném pádě než v akuzativu. Dnes si řekneme která slovesa to jsou, kdy mají předmět v jiném pádě, ve kterém a proč.
Tranzitivní slovesa, která nemají předmět jen v akuzativu, se v dothračtině dělí do tří skupin, podle toho, v jakém pádě mohou mít předmět. Jsou to skupiny genitivová, allativová a ablativová. Každá z těchto skupin se dále dělí na třídy podle toho, jaký význam v nich daný pád má.
Je to proto, že některá slovesa znamenají jednu věc, mají-li předmět v akuzativu a jinou, mají-li ho v genitivu. Změna pádu předmětu tedy posouvá význam těchto sloves. Protože slovesných tříd je hodně, budeme si je přidávat postupně a dnes se zaměříme jen na genitivovou skupinu.
Genitivová skupina
Třída "vedle někoho"
Pády: genitiv
Význam: pohyb souběžně s někým
Do této třídy spadají slovesa, které jsou obvykle nepřechodná a vyjadřují pohyb: dothralat, lanat, elat. U takových sloves člověk předmět moc neočekává, nicméně je to možné. Funguje to tak, že pokud za sloveso této třídy připojíte předmět v genitivu, bude to znamenat, že činnost vyjádřená slovesem se odehrává vedle osoby/věci vyjádřené předmětem. Čeština by tuhle skutečnost vyjádřila předložkou. Takže například pokud "Anha adothrae" = "Já pojedu," pak "Anha adothrae khali" = "pojedu vedle khala"
Slovesa, která spadají do této třídy jsou
Slovesa, která spadají do této třídy jsou:
- lanat - "běžet"
- dothralat - "jet"
- anat - "klusat (člověk)"
- ifat - "kráčet, jít pěšky"
- elat - "jít"
- chetirat - "jet klusem"
- karlinat - "jet tryskem"
Pády: akuzativ-genitiv
Význam: téma - "o někom"
Topikální třída obsahuje slovesa, která nějakým způsobem vyjadřují předání nebo přijetí informace, komunikaci, tedy třeba ptát se, slyšet, apod. Tato slovesa mají běžně předmět v akuzativu. Pokud za sebou mají předmět v genitivu, je předmět tématem činnosti, kterou vyjadřuje sloveso. Kupříkladu u slovesa charat = slyšet. Věta "Rakh char nayat." znamená "Chlapec slyšel dívku." Předmět je v akuzativu, chlapec slyšel dívku, která tam opravdu je a něco říká, je tedy předmětem činnosti (slyšení). Kdežto "Rakh char nayati."
= "Chlapec slyšel o dívce," tedy se doslechl nějakou informaci o ní odjinud, dívka je tedy tématem toho, co chlapec slyší. U sloves této třídy je někdy obtížné, uvědomit si, co jejich posunutý význam znamená, řekneme si to tedy konkrétně.
Slovesa, která spadají do této třídy jsou:
- charat - "slyšet" V akuzativu slyšet koho nebo co, v genitivu slyšet, doslechnout se o někom/něčem
- qafat - "ptát se" V akuzativu ptát se koho, v genitivu ptát se na koho/ na co
- tihat - "vidět, dívat se" V akuzativu vidět něco, v genitivu dohlížet, dívat se na někoho/ něco
- astolat - "mluvit" Obvykle předmět nemá, s předmětem v genitivu znamená mluvit o něčem/někom
- astilat - "vtipkovat" Obvykle předmět nemá, s předmětem v genitivu znamená vtipkovat o něčem/někom
- donat - "křičet" předmět v akuzativu znamená křičet co (např. urážky), v genitivu pokřikovat o někom, nebo předmět nemusí mít vůbec
To by pro dnešek stačilo, příště se soustředíme na allativovou skupinu, do níž patří třída recipienční a irresultativní.
Žádné komentáře:
Okomentovat